Ja, dit artikel over online reclame preekt voor eigen parochie. Maar daarmee
is het nog niet minder waar: internet blijkt fascinerende mogelijkheden te
hebben voor merken en ondernemers.
Dat bleek ook woensdagavond, bij de uitreiking van de Esprix – een prijs voor
succesvolle, gedragsbeïnvloedende reclame (waar, ik zeg het er maar bij, Z24
een sponsor van was).
In vrijwel alle prijswinnende campagnes speelde internet een grote rol. Soms
bedoeld, soms onbedoeld: sociale media als Twitter of Facebook namen een
actie soms ‘over’, de droom van elke marketeer.
Jurkjes
Neem Bavaria. De bekende actie met de oranje jurkjes tijdens het WK-voetbal
vorig jaar werd een daverend succes. Het merk was even wereldwijd zelfs een
meest getwitterde onderwerpen. Het merk kreeg naar schatting voor 25 miljoen
euro aan free publicity.
Hyves, net aangekocht door de Telegraaf en door sommigen al dood verklaard
omdat Facebook zo hard groeit, blijkt veel merken te kunnen helpen. Zo
maakte Albert Heijn en volop gebruik van bij de Beesie-rage.
Hyves was ook een ontmoetingspunt voor een actie van de Hema, waarbij kinderen
hun Bonkies (een soort knikkers) konden ruilen. Voor Zwitsal was het zelfs
het enige medium dat gebruikt werd voor de lancering van Eau de Zwitsal, een
parfum met het bekende geurtje. De eigen fans van het merk zorgen voor
genoeg rumour - tegen een fractie van de kosten die vroeger aan een
klassieke grote reclamecampagne werd besteed.
De Bijenkorf was heel succesvol met De Dwaze Rij, een online spel voorafgaand
aan de Drie Dwaze Dagen, waarbij je 'vooraan' kon komen te staan om koopjes
in te slaan.
Maar ook organisaties met een minimaal budget kunnen nu goede resultaten
boeken, dankzij de kracht van internet. Zo zamelde jouwstraatnaam.nl geld in
voor een goed doel in een Palestijns vluchtelingenkamp. Als je geld
doneerde, kreeg je er een eigen straatnaam. Via de site kan je het resultaat
– een foto van je bordje in de straat – zien. De actie, opgezet voor minder
dan duizend euro, kreeg aandacht over de hele wereld.
Belangrijkste medium
De cases illustreren wat dinsdag bekend werd: internet ‘dreigt’ in Nederland
het belangrijkste reclamemedium te worden. Volgens het Adspend-onderzoek van
Deloitte werd in 2010 962 miljoen aan online reclame uitgegeven; 18 procent
meer dan in 2009. De gehele reclamemarkt bedroeg 3,9 miljard, pakweg 5
procent meer dan in crisisjaar 2009.
Alleen kranten krijgen nu nog meer advertentiegelden binnen dan internet: 1,1
miljard (tegen bijna 1,5 miljard in 2007). Met de groei van online en de
dalende trend bij de dagbladen is de kans daarom groot dat internet al dit
jaar de nummer-1 positie bereikt.
Eindelijk. Want lange tijd liepen de reclamebestedingen niet gelijk op met de
hoeveelheid tijd die mensen op internet doorbrengen (pakweg een kwart van
hun mediaconsumptie). Dat lijkt veranderd.
Ik weet niet hoe dat komt. Breekt een nieuwe generatie marketeers door die
vertrouwder is met internet? Zitten de beslissers met andere woorden nu zelf
ook op Linkedin en Facebook en zien ze beter de mogelijkheden? Of omarmen
meer creatieve reclamemakers de mogelijkheden en kijken ze verder dan de
klassieke commercial of dagbladadvertentie?
Iemand een idee? Reageer!
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl